Revelations

Revelations

maanantai 14. syyskuuta 2015

Hääpuku netistä - vinkkejä varmempaan ostamiseen

Kannattaa aluksi tiedostaa, että puvun tilaamisessa netistä, erityisesti Kiinasta, on riski. MUTTA. Se voi mahdollisesti säästää pitkän pennin, mutta pahimmassa tapauksessa käsiin jää tyhjää tai käyttökelvoton rätti. Laatu voi olla mitä tahansa linjalla ihan ok/ menettelee/ kaamea. Tästä kirjoitinkin jo aiemmin, joten kun olet tiedostanut mainitut asiat ja päädyt tilamaan netistä, on aika siirtyä katsomaan kriittisellä silmällä tarjontaa.

Jotta asiat menisivät mahdollisimman mutkattomasti, kasasin tähän ohjeistusta siitä, mitä ostopäätöstä ja -paikkaa valitessa kannattaa ottaa huomioon. Itsekin olen joskus tehnyt virheaskeleita nettiputiikkien rajattomassa maailmassa, välillä joutunut huutamaan isompia tahoja apuun saadakseni tilaukseni tai edes rahani takaisin, joskus kiljunut riemusta, kun sain odotuksia enemmän ja välillä nassu on vääntynyt alaspäin, kun tuote ei ole ollut sinnepäinkään.

Mistä aiot ostaa? Mitä olet hakemassa?


Jos tavoitteena on persoonallista ja jotain erilaista, suosittelen kääntymään Etsyn pariin. Etsy on käytännössä myyntipalvelu, jonka alla eri alojen käsityöläiset ja pienen suunnittelijat tarjoavat omia mallejaan. Etsynkin sisällä löytyy vaihtoehtoja silkasta sudesta täyteen timanttiin, joten samat ohjeet koskevat täältäkin tilattaessa.

Mikäli taas olet hakemassa lähinnä edullista pukua, vaihtoehtoja on paljon. On erikseen hää-ja juhlapukuihin keksittyneitä nettikauppoja, kuten muutaman mainitakseni JenJenhouse, Vbridal yms. ja sitten on suurempia, yleisempiä palveluita esimerkiksi ebayn, wishin ja alibaban tyyliin. Kohdistuneemmat nettikaupat ovat usein pykälän verran turvallisempia kuin isommat toimijat.

Tee taustatyö huolella


Taustatyö on paras tae sille, että saat todella sitä, mitä toivot saavasi. Tarkista aivan ensimmäiseksi myyjän/ yrityksen tiedot. Sivuilla pitäisi olla selvästi löydettävissä yrityksen y-tunnus (kotimaisissa firmoissa), osoitetiedot ja muut yritystunnukset, sekä kuinka pitkään yritys on ollut toiminnassa. Jos kotimaisissa haluaa pelata aivan varman päälle, voi yrityksen y-tunnuksen syöttää ytj-hakuun ja jos julkisissa tiedoissa näyttää siltä, ettei firma ole ennakkoperintärekisterissä, unohda koko juttu.

Hae kokemuksia, selaa arvosteluja. Kuka tahansa saattaa pistää nettiputiikin pystyyn ja olla myyvinään ihan mitä hyvänsä. Pidä itsesi hieman skeptisenä, sillä pelkät arvostelut eivät välttämättä kerro kaikkea. Parhaat kommentit tulevat oikeilta morsioilta, jotka ovat olleet itsekin samassa tilanteessa. Jos puku ei ole miellyttänyt, myyjä aivan varmasti kuulee asiasta. Kukaan morsian ei halua toiselle avioituvalle samaa tilannetta kuin itselleen. Tiedäthän, tyytymätön kertoo todella monelle, miten on pettynyt saamaansa palveluun tai tuotteeseen.

Jos tilaat esim. ebaysta tai alibabasta ja myyjän tyytyväisyyspalaute on vähemmän kuin 98%, tiedossa voi olla ongelmia. Itse karsin tästä alemmat prosentit saaneet myyjät tyynesti sivuun, vaikka valikoimassa olisi millaisia houkutuksia hyvänsä. Etsi myös myyjän saamista palautteista, onko joku muukin hankkinut himoamasi mekon ja onko ostaja ollut tyytyväinen siihen? Saapuiko se ajallaan, natsasiko värit ja materiaalit? Entä istuvuus?

Toimitus- ja palautusehdot suurennuslasin alle


Yksi ensimmäisistä asioista, mitä itse käyn nettikaupan kohdalla läpi, on toimitusehdot. Tarkista, mitä sanotaan palautus- ja vaihto-oikeudesta, ja mitkä ovat toimitusehdoissa asiakkaan ja myyjän vastuut ja oikeudet. Jos yritys vetäytyy lähes kaikesta jo ehdoissa, voi vetää epäluulomittaria jo hitusen punaisen puolelle.

Yleensä kannattaa lähteä siitä ajatuksesta, että palautusta ei kannata edes yrittää – joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Kiinapuvut menevät ostoriskin piiriin. Jos puku on vääränlainen, vääränvärinen tai -kokoinen, joudut nuolemaan haavasi itse. Palautukset eivät käytännössä onnistu tai maksavat sinulle sen verran, ettei kannata edes vaivautua.

Erityisen suurta huolta kannattaa osoittaa lähetysvaihtoehtojen ja –maksujen suhteen. Henkilökohtaisesti en luota postiin pätkääkään. Jo kotimaan sisällä on kadonnut niin mystisesti useita lähetyksiä, etten laita nykyään enää mitään tätä väylää pitkin. Valitse aina seurannalla oleva lähetys.  Kyllä, silloinkin, kun se on huomattavasti kalliimpi kuin peruslähetys. Jos puku katoaa matkan varrella, eikä seurantakoodeja ole, se on voi voi. Asiaa varmasti kyllä valitellaan ja harmitellaan, mutta käteen jää tyhjää, koska et voi todistaakaan, ettet ole saanut pakettia.

Laske puvulle todellinen hinta tullien kanssa


Hinta voi olla odotettua huomattavasti korkeampi, jos et ota huomioon sitä, että kaikki EU alueen ulkopuolelta tulevat tuotteet yli 24 euron arvosta jämähtävät tulliin, ja niistä peritään tullausmaksu (noin 12% vaatteista), sekä arvonlisävero 24% sekä tuotteen, että kuljetuksen arvosta. Tullin sivujen kautta voit etsiä sopivimman tullikoodin jo valmiiksi, eikä sitten tarvitse taistella innokkaiden virkailijoiden kanssa. (Eräitä tunteja tullissa lomakkeita täytelleenä voin sanoa, että paremminkin - ja mukavamminkin voi aikansa käyttää.)

Mikäli tullaat tuotteen itse, lisäkuluja ei näiden lisäksi synny, mutta jos annat kuljetusfirman tullata sen puolestasi, he veloittavat siitä oman taksansa mukaan. UPS, Schenker, DHL, PostNord ovat tyypillisimmin ne kuriirit, jotka soittavat ovikelloa paketin kanssa. Näiden omilta sivuilta voi tarkistaa millaisia veloituksia ne ottavat tullauksista.

Joskus paketti voi päästä tullin ohikin, jolloin tullimaksuja ei tule. Tähän ei kuitenkaan kannata luottaa, kyseessä on tällöin silkka onnenkantamoinen. Kun suoraan varaudut noihin lisämaksuihin, ei harmita niin paljon sen pysähtyminen tulliin.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa


Ole varuillasi, tässä kannattaa olla hereillä! Ota myyntikuva tarkasteluun. Jos puku on tulossa Kiinasta ja kuva näyttää viimeistellyltä katalogikuvalta ja/tai mallilla on länsimaiset kasvot, kyse on mitä todennäköisimmin kopiosta. Valtaosa netin valikoimasta on kuvakaappauksia oikeilta merkkipuvuilta ja samat pöllityt kuvat lentelevät nettikaupasta toiseen. Mikäli puvusta on useampia kuvia, eri kuvakulmia tai jopa vielä lähikuvia koristeluista ja yksityiskohdista, voit hieman hengähtää.

Esimerkiksi jenjenhouse tekee lähes suoria kopioita Morileen puvuista, mutta on ollut tarpeeksi fiksu kuvatakseen itse mallit erivärisinä ja oman mallinsa yllä, jotta syytteitä ei tule kuvavarkauksien perusteella. Melkein suosittelen nettipuvuista tämän firman valikoimaa, sillä näissä on ollut inhimilliset kankaat ja yllättävän hyvät rakenteet. Näitäkin on tosin saanut melkein kaikille hieman muokata. Toisille vähän, toisille sitten taas isommalla kädellä.

Voit myös pyytää myyjältä kuvaa ihan siitä sinulle lähtevästä puvusta, jotta saat paremman kuvan laadusta. Ei mitään katalogikuvia, vaan ihan fyysisesti siitä oikeasta puvusta, vaikkapa sen valmistusvaiheista, kurkistusta puvun sisään, edes nuken päälle puettuna. Kirkkaana hohtelevat kankaat, satiinit ja organtzat näyttävät hääkuvissa hyvin muovisilta ja halvoilta, joten kehotan välttämään niitä.

Ole yhteyksissä myyjään jo ennen tilausta


Saat heti kuvan siitä, miten yhteydenpito toimii. Jos vastaus venyy ja venyy, ongelmatilanteessa voit olla varma, että tilanne ei ainakaan parane. Joskus on käynyt niinkin, ettei tilattua pukua ole saapunut lainkaan, ja myyjään ei enää saakaan mitään yhteyttä. Kysele kaikki mieleen nousevat asiat jo valmiiksi. Haluat saada sellaisen pukumyyjän, joka voi ylpeästi antaa pukunsa päällesi, eikä vain napata rahasi ja juosta nauraen pankkiin. Kerro odotuksistasi ja pyydä selvät aikarajat.

 Koot vaihtelevat eri toimittajien mukaan


Mitoitukset ovat hyvin erilaisia eri puolilla maailmaa, ja aasialaiset mitoitukset ovat länsimaisesta vinkkelistä hyvin pikkuruisia. Mitat kannattaa aina tarkistaa huolella ja mittanauhan kanssa verrata omiin mittoihinsa. Annetut mitat voivat olla senteissä tai tuumissa. Tuumat voit kääntää kertomalla ne 2,5, niin saat aika tarkan senttimitan. Aina kannattaa valita oikea koko mieluiten rinnan koon mukaan – kupin kokoa harvemmin saa kunnolla muutettu edes ompelijalla. Pidä kuitenkin mielessä, että tarkkaan annetut mitat eivät kuitenkaan takaa täyttä istuvuutta.

Värisävyillä on väliä


Muualla maailmassa kirkkaanvalkoinen on suosituin värisävy, mutta se äärimmäisen harvoin toimii meille skandinaavisille kalpeanahoille. Varmista niin pukua, kenkiä tai huntua tilatessasi, että sävy on mieluummin ivory, norsunluu, sillä se soveltuu ihonväriin parhaimmin. Töissä olen törmännyt usein siihen, että  asiakas on tilannut hunnun pukuunsa netistä, ja väri on ollut aivan väärä, tyypillisesti juuri kirkkaanvalkoinen, eikä se natsaa lainkaan puvun kanssa. Cream puolestaan usein on sangen kellertävä, Oyster taas taittuu enemmän vaaleanpunertavaan. Shamppanja taas on hitusen persikkainen.

Norsunluuta on myös useampia sävyjä – voi olla vaaleampia ja tummempia sävyjä, mutta vaaleinkin ivory erottuu selvästi kirkkaanvalkoisesta. Timantinvalkoinen (diamond white) on vähän tummempi kuin kirkkaanvalkoinen (offwhite tai pure white). Mikäli olet alunperinkin hakemassa kirkkaanvalkoista, huolta ei oikeastaan ole – suurin osa kansainvälisen myynnin tuotteista ovat juuri tätä sävyä!

Jos se näyttää liian hyvältä ollakseen totta, se usein on sitä


Lähes aina 100- 200 euron kieppeillä maksavat puvut saattavat näyttää ihanan houkuttavilta, mutta ovat useimmiten aikamoisia pettymyksiä saapuessaan. Vaikka samankaltainen puku olisikin kahdella eri myyjällä, voit olla vakuuttunut siitä, että valitessasi hieman arvokkaamman, enemmän hyviä arvosteluja saaneelle myyjän, saamasi laatu on myös vähän parempaa. Blingien, kirjontojen ja pitsien laatu, sekä niiden kiinnitys on parempi kuin lasten aarrearkusta kaivettu tai kovin muovisen oloinen malli.

Ole kärsivällinen, mutta älä liian kanssa


Pari viikkoa odottelua menee helposti siivillä. Joskus kuljetusfirma voi yllättää ja tuoda viikossa tuotteen ovelle, joskus siihen menee pidempi aika. Jos tuotteen saamisessa venähtää yli kuukausi, etkä saa myyjään yhteyttä, ryhdy välittömästi toimiin. Ostopaikasta riippuen, ole yhteyksissä ensin kattosivun asiakaspalveluun (esim. ebay), ja ilmoita tilanteesta. Jos kyseessä on oma verkkokauppansa, eikä vastausta kuulu, seuraavaksi ilmoita PayPaliin ja/tai Netsiin (entinen luottokunta) vähän riippuen siitä, miten olet tilauksesi maksanut.

Heillä on velvollisuus hoitaa isoin kirjaimin käytävät keskustelut myyjän kanssa. Sinä saat joko rahasi takaisin, tai tuote lähetetään. Itse haksahdin joskus heikkoon myyjään, en saanut kuin kaksi kymmenestä tavarasta, mutta luottokunta tappeli rahani kokonaan takaisin. Jos odotat yli 45 päivää, valitusoikeusaika menee umpeen, eikä sinulla ole enää mahdollisuutta saada omiasi pois.

Tullausilmoituksen saadessasi, kannattaa toimia myös ripeästi, eikä vain odotella inspiraation saapumista. Lähetys lähtee kahden viikon sisään takaisin lähettäjälle, jos sinusta ja tullauksesta ei kuulu mitään. Tällöin sinulta veloitetaan uudet lähetyskulut.

Vinkit saattavat olla monelle aivan päivänselviä asioita, mutta töiden kautta on tullut huomattua, että yllättävän harvalle ne kuitenkaan ovat sitä. Nettiostoksissa, kuten kaikkien muidenkin hankintojen kanssa kannattaa pitää pää kylmänä ja maalaisjärkeily käsillä. Hyviä ja huonoja kokemuksia aivan samoista nettiputiikeista näyttää olevan reilusti, ja töissä näen lähinnä ne huonot, kun mekkotohtorin apua tarvitaan. Tuntuu olevan tuuripeliä, kummalle suunnalle kulloinkin lähetys kaatuu.

Ylöspäin nousevia suupieliä toivoen,
Aurora

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro, millaisia ajatuksia, ideoita tai mielipiteitä mieleesi nousi?