Auroran suunnittelua Belle Modestelle 2009, kuva Studio Mikaela Löfroth |
Myöhemmin kyselin tuoretta rouvaa, josko hän haluaisi laittaa morsiuspukunsa vielä ylleen, sillä meidän piti keksiä nopealla aikataululla catwalkille esittelytilaisuuteen niin puvut kuin mallitkin. Tämä tapahtui vielä niinä päivinä, kun Revelationsia ei vielä ollut. (tekohauska raamatullinen viittaus!) Aurinkoinen asiakkaamme värväsi myös sisarensa mukaan, ja niin törmäsimme ensimmäisen kerran Caritaan.
Kuinkas sitten kävikään?
Carita oli hieman epävarma siitä, mitä halusi puvulta. Sovitimme lukemattoman määrän merkkipukuja rekistä, unelmankevyitä sifonkeja, laskeutuvia satiinihelmoja, vesiputouspäänteitä, sekä muhkeita tyllipilviä. Mitä voisin sanoa? Kaikki näyttivät todella kauniilta neitokaisen yllä, mutta sitä oikeaa ei vain tahtonut löytyä. Oikeastaan, se oikea löytyikin - mutta vain hetkeksi - kunnes epävarmuus jäi niin voimakkaasti kalvamaan, että päätimme muuttaa suunnitelman aivan kokonaan.
Tutuille ihmisille suunnittelussa on nimittäin sellainen haastava puoli, että ennalta tunteminen värittää turhan paljon ammattilaisenkin näkökenttää. Täysin vieraalle on melkein helpompi tehdä, muodostaa napakka kuva ihmisen persoonasta, tyylistä ja mausta. Tutun kanssa siihen joutuu käyttämään tuplasti enemmän energiaa ja oikeastaan hevosvaljakkomaisia henkisiä silmälappuja, jotta muu tuttuus ei haittaisi olennaista.
Sisarelta toiselle
Carita lainasi sisareltaan korsettia osaksi hääpukuaan, ja sen ympärille muu puku rakentuikin. Merenneitolinjainen hame pehmeästä ja uskomattoman kauniisti laskeutuvasta satiinista, selänpuolelta napitettava pikkuhihallinen pitsipaita ja kokonaisuuden kruunaava vyö. Vaikka hame onkin kapeanoloinen, helma on aivan hervottoman suuri ympärysmitaltaan, jotta sain sen oikealla tavalla laskostumaan. Keveästi, pehmeästi, näyttämättä millään lailla vaisulta.
Suunnittelijan mieltä myös lämmittää oman kädenjäljen, vanhan puvun arvostus, sen jatkokäyttö, uusi elämä. Sisaren puvussa oli ollut hyvin ekologinen lähtökohta. Kaikki materiaalit olivat olleet lapsuuden kotoa; vanhoja verhoja erilaisilla tekstuureilla. Nyt sama, kankaaltaan lapsuudesta muistuttava, ja rakkaan ihmisen suurena päivänään käyttämä vaate oli Caritan morsiuspuvun kulmakivi. Jotakin lainattua, jotakin vanhaa samassa paketissa!
Sisaruskatraassa on vielä yksi naimaton kaunotar, näinköhän pääsen suunnittelemaan hänellekin puvun, ja mitähän osaa sitten käytetään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro, millaisia ajatuksia, ideoita tai mielipiteitä mieleesi nousi?