Samoin haluan itse olla mahdollisimman hyvä asiakaspalvelija ja ihan aikuisten oikeasti nautin siitä. Aika monelle olen hokenut sitä, että en vain katso millainen vaate kullekin olisi hyvä suhteessa vartaloon, ihoon, omaan väritykseen ja persoonaan, vaan myös sitä, miten kukin vaatteessa viihtyy. Se nimittäin on hyvin tärkeä mittari, sillä jos vaate tökkii joiltain osin, voi olla varma, että sen huomaavat kaikki monen sadan metrin säteellä. Sen sijaan kun oikea ihminen ja oikea puku kohtaavat, lopputulos hipoo täydellisyyttä. Vaatteissaan viihtyvä ihminen suorastaan hehkuu hyvää oloaan ja varmuuttaan, kaunistaa jokaisen. Kun tämä onnistutaan saavuttamaan, itsellekin jää pitkäksi aikaa aivan hurjan hyvä mieli, tunne, että jotain on tehty taas oikein.
Mirjam sovittamassa pukua asiakkaalle |
Toki, kuten otsikosta saattoi jo arvata, meilläkin löytyy kääntöpuoli asiaan. Onneksi kurjia tapauksia sattuu hyvin harvoin, mutta pitkään mietittyäni ajattelin tuoda tätäkin esiin. Meillä ei kukaan tyrkytä tai tuputa mitään, mutta aina väliin saa kuulla, että meidän mielipiteemme siitä, miten puku asettuu asiakkaan ylle, ei ole minkään arvoinen, kun tahdomme vain saada sen kaupaksi. Ei. Ei näin. Joskus on tainnut täälläkin tulla sanottua, että teemme oikeastaan tietyn tyyppistä kutsumustyötä. Toki myyntiä on oltava ja kaupan pitää käydä, jotta yritys toimii, mutta minusta tuo on äärimmäisen väärä tapa tehdä asioita. Jos vain tuppaisimme asiakkaille jonkin mekon, jossa hän ei itse viihdy tai se ei pue häntä, hokien samalla, että ihana on, sen voisi verrata itseään jalkaan ampumiseen. Ei kukaan käytä sellaista vaatetta enää toistamiseen, ja se jää todennäköisesti kaapin pohjalle pölyttymään. Samoin oma vakuuttavuutemme olisi lähellä nollaa, ja sama asiakas tuskin astuisi uudemman kerran kynnyksen yli.
Sloganimme julistaa "Revelations - For Lovers, Rockers & Rebels". Se ei ole pelkästään ilmoitusluontoinen asia liikkeestä löytyvien pukujen tyylistä ja linjasta, vaan kuvaa myös minua ja Mirjamia. Emme ole koskaan olleet "perustyyppejä", joten yritystä perustaessa päätimme huomioida sen suoraan jo imagoon. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ole tavoittanut aivan kaikkia. Seuraavat mutkat ovat lähinnä koskeneet Mirjamia ja saaneet allekirjoittaneen puhisemaan verenpaine pilvissä, jottei sanoisi aivan kaikkea ääneen, mitä mieleen tuleen.
Mirjamillahan on hyvin näkyvät, kauniit ja värikkäät tatuoinnit, ja tämä ilmeisesti on juuri sellainen asia, johon jokunen asiakas on iskenyt silmänsä. Kuten sanottua, hyvä asiakaspalvelu on yksi kulmakivistämme, josta saamme jatkuvasti asiakkailta kiitosta. Joskus käy vain niin, ettei siihen edes anneta lähtökohtaisesti mahdollisuutta. Mitäpä sanotte eräästä rouvasta, jonka ensimmäinen kommentti astuessaan liikkeeseen ja nähdessään Mirjamin oli: "No siinä on tyttö kuin joulukuusi." Eikä äänessä ollut lainkaan minkäänlaista huumoria tai ystävällisyyttä. Sen jälkeen seurasi armotonta vähättelyä työtoverini ammattitaidosta ja olemuksesta. Kaikesta ilkeilystä huolimatta Mirjam palveli äkäpussia pyhimysmäisesti hymyillen, näyttämättä yhtään tämän loukkausten kolahtavan millään tasolla.
Olen saanut pariin kertaan hammasta purren selittää asiakkaalle, että Mirjam ehkä on keskimääräistä kaduntallaajaa värikkäämpi, mutta äärimmäisen kovatasoinen ammattilainen ja todella lahjakas suunnittelija. Onpa käynyt niinkin, että asiakas on kieltäytynyt palvelusta, jos se tulee "tuollaisen ihmisen" taholta. Samoin ulkomailla messuilla uusia malleja metsästäessä olemme havainneet, että ensin on katsottu hitusen vinoon, ja kun on selvinnyt toverini olevan suunnittelija, ääni on muuttunut kellossa. Kun olet taiteilija, olet eksoottinen ja mielenkiintoisen persoonallinen yksilö. En oikein arvosta tällaista kaksinaismoralismia.
Laskeutuvaa satiinia ja höyheniä. Mmm! |
Jotta tarina ei kuitenkaan jättäisi kenellekään pahaa mieltä - mekin pyrimme karistamaan kenkut kohtaamiset mahdollisimman pian harteiltamme, jatketaan pienen pienen sneak peekin kohdalla. Ensi viikolla juhlistetaan Sofi Oksasen uuden romaanin, Kun kyyhkyset katosivat, julkaisua, sekä Puhdistus -kirjasta sovitetun elokuvan maailman ensi-ilta Tallinnassa. Jännittävää! Mirjam suunnitteli jo aiemmin kirjan PR-kuviin käytetyn, hieman militariahenkisen jakkupuvun, joka nähdään todennäköisesti julkistamistilaisuudessa, ja ensi-iltaan päästessä Sofilla on yllään suunnittelemani syvän turkoosi satiinipuku. Ei huolta, kerromme näistä myöhemmin hieman tarkemmin. Olemme myös lähdössä itse tilaisuuteen mukaan, mutta apua apua, suutarin lapsilla ei tosiaan ole kenkiä. Mitä ihmettä ME laitamme päälle?
Niinhän se on, että pääsääntöisesti asiakkaat on aivan ihania. Sitten kun joskus sattuu osumaan joku ilkeä asiakas niin se kyllä latistaa tunnelman pitkäksi aikaa. Meillä oli aikaisemmin asiakas, joka tilasi puvun ja kolme kuukautta sen jälkeen soitti että hän on laihtunut kovasti, jalupasin tilata hänelle uuden pienemmän. Siinä aikamme selviteltiin minkä kokoinen sen pitäisi olla, ja asiakas kiitteli vuolaasti puhelimessa kuinka ihana palvelua meiltä sai. Kuukauden päästä asiakas soitti kysellääkseen missä puku viipyy. Uuden piti tulla nopeasti, mutta valmistajalla tulikin jotain toimitusongelmia, jonka vuoksi puku myöhästyi kaksi viikkoa. Tällä välin asiakas ehti haukkumaan meidät pystyyn. Tämä legendaarinen lause, "heti kun rahat saatiin tiskiin, palvelu muuttui huonoksi" kuultiin myös. Tuli todella huono mieli, koska olin itse tehnyt kaikkeni asiakkaan tyytyväisyyden eteen. Mm saanut tilattua toimituksen nopeammin kuin se normaalissa tilausajassa (se 4kk) olisi ollut. Ilmeisesti puvun olisi pitänyt olla paikalla silloin kuin se alkuperäinen tilaus. No, kaikkia ei voi miellyttää.
VastaaPoistaHurjia kokemuksia. :( Joskus olen miettinyt, välittävätkö nämä (ikävät) asiakkaat sitä vaivaa, jota me laitamme alasta ja työpaikasta riippumatta heidän eteensä. Joskus itse kanssa selvittelin erään puvun tilausasioita päiväkausia, ja sitten kun yritin saada asiakasta kiinni, hän ilmoittaakin ettei tarvitsekaan pukua, mutta ei jaksanut ilmoittaa asiasta. Harmitti aika paljon.
PoistaTulee näitä kampaamoalallakin vastaan. Heti kun saadaan pylly tuoliin ollaan nenää nyrpistämässä "ikinä ei kampaaja osaa leikata hiuksia hyvin. Et sinäkään varmaan osaa, et sitten ota liian lyhyeksi" Ja kun katsoo asiakkaan (aivan jäätävän näköistä) pehkoa, jota olisi pakko leikata useampi sentti, että siitä saisi edes jotenkin järkevän näköisen, tulee itsellekin välillä mieleen todeta, että tossa on ovi, voi lähteä kävelemään, jos ei miellytä. Toki tulee vastaan niitä aivan ihaniakin asiakkaita, eräskin oli niin tyytyväinen, että antoi tippiä ja halusi halata vielä ennen lähtöä, aww.
VastaaPoistaOi, nuo supersuloiset asiakkaat pitävät hymyn huulilla vielä pitkään, vaikka joku olisikin ollut siinä välissä ikävä. Meille on myös tuotu niin viinipulloa, itsetehtyjä leivoksia, kukkia ja vaikka mitä ihanaa, ja vielä näin jälkikäteenkin mietittynä herkistyy ihan hurjasti ja suupielet nousevat väkisinkin ylöspäin.
Poista