Tuohivirsuilijatkin sen jo tiesivät, että kannattaa kehittää itseään aina kun mahdollista. Aina mekään emme ole putiikin puolella tai ateljeessa ahkeroimassa, vaan yritämme hankkia uutta ammatillista tietotaitoa. Maaliskuisena tiistaina laitoimme liikkeen poikkeuksellisesti kiinni ja kävimme täällä oppimassa uutta ja päivittämässä vanhaa:
Oma yritys -messut kokoaa yhteen sekä yrittäjiä ja yrittäviksi aikovia. Kahden päivän aikana on tarjolla paljon luentoja, tietoiskuja ja case -esittelyitä kaikkeen yrittäjyyteen liittyvästä. Me poimimme parhaan kattauksen tiistain tarjonnassa ja istuimme luennoilla koko päivän. Eturivissä. Koska unohdin silmälasit kotiin.
Mikä siis johtui siitä, että puhelimeni oli sammunut yöllä ja nukuin pommiin. Heräsin ovikellon soimiseen, oven takana Aurora ja karu totuus kellonajasta. Harjasin hampaat toisella kädellä, puin toisella ja meikkasin sitten autossa moottoritiellä. Aika vauhdikas alku päivälle. Mutta ehdimme kuin ehdimmekin ensimmäiselle luennolle! Eläköön aikataulut ja ruuhkalle varatut varovartit.
Aamuteet ja -kahvit! Aurora selailee ohjelmaa ja näyttää asialliselta kahden edestä. |
Paljon oli asiaa: myynnin psykologiaa, brändäystä, sosiaalista nettiä... Mieleen jäivät varsinkin esittelyt eri yrityksistä teemalla "Menestystarinoita eri aloilta". Muun muassa Makia Clothingin Totti Nyberg ja Added Value Design+ Oy:n Kirsimari Kärkkäinen kertoivat molemmat yrityksiensä toiminnasta, kehityksestä ja kasvusta. Ensimmäinen tuottaa omaa katuvaatemallistoa ja myy sitä ympäri maailmaa, toinen toteuttaa erilaisia muotoiluprojekteja ja tekee tuote- ja palvelusuunnittelua. Kummatkin ovat alallaan menestyneitä yrityksiä.
Parhaat viimeiseksi. Päivän musta lammas ja suosikkini oli brändäyksestä kertomaan tullut Jarno Laasala. Jos nimi ei soita kelloja niin entäs tämä: Jätkä on eläin. Joo, Duudsonit!
Vaikka Duudsonit eivät muuten puhuttelisikaan, on pakko kunnioittaa sitä bisnesvaistoa ja pitkäjänteisyyttä millä brändiä on rakennettu vuosien saatossa. Viiden miljoonan liikevaihtoa ei tehdä pelkästään hölmöilemällä. Jarno oli myös todella hyvä puhuja ja kolme varttia hurahti kuin siivillä.
Mutta mikä näitä menestyneitä yrityksiä sitten mielestäni eniten yhdistää? Ei niinkään kasvukäyrät ja numerot, vaan se palo millä asioita on lähdetty tekemään. Yrityksien tarinoista huokui innostusta, ystävyyttä ja rohkeutta. Sen yhteneväisyyden hahmottaminen oli ehkä paras tuliainen messuilta.
Loppuun vielä tämä Antti Leinon luennolla kuvaamani helmi. Opetusmateriaalia makuuni <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro, millaisia ajatuksia, ideoita tai mielipiteitä mieleesi nousi?